Simpozioane și sesiuni de comunicări științifice

Materialele trimise vor fi publicate în revista Educatio

CONCURSUL JUDEŢEAN DE DEZBATERI
TINERII – MILENIULUI  al III-lea
EDIŢIA I
ARGUMENT
         Dezbaterile  reprezintă una dintre cele mai complexe metode de formare, fiind  regăsită în educaţia tinerilor din diverse ţări ale lumii.  Metodă complexă de studiu, de dezvoltare a unor competenţe, valori şi atitudini, dezbaterile reprezintă un mod excelent de asumare şi de dezvoltare a unui mod propriu de învăţare. Prin pregătirea rundelor de dezbateri, elevii participă în mod conştient şi motivat  la propria lor formare.  DEBATE - ul este o formă structurată de dezbatere educaţională,  compusă formal din echipe cu un număr egal de membri. Aceştia sunt puşi în situaţia de a pune în valoare "pro" şi "contra" argumente diferite pentru ambele faţete ale unor chestiuni asupra cărora oamenii, deşi bine intenţionaţi, pot fi în dezacord
         Prin acest concurs de dezbateri  ne-am propus să abordăm teme de interes general, care să vizeze aspecte sociale, morale şi culturale. Moţiunile dezbătute în cadrul acestui concurs atrag atenţia tinerilor asupra unor probleme importante cu care se confruntă societatea actuală şi le oferă ocazia de a cunoaşte şi a aprofunda realităţi ale lumii contemporane. Prin participarea la acest concurs, elevii îşi dezvoltă anumite valori: respectul reciproc, manifestarea toleranţei faţă de ideile adversarului, acceptarea diferenţelor, deschiderea faţă de ceilalţi participanţi la dezbatere, analizarea şi investigarea problemelor sociale ale lumii contemporane.
         Temele propuse în cadrul acestui concurs de dezbateri sunt teme de actualitate, au o valoare educativă, sunt disputabile şi nu solicită cunoştinţe de specialitate într-un domeniu restrictiv.  Ne dorim ca prin acest concurs, elevul să-şi însuşească valorile morale într-un mod activ şi conştient făcând apel la cunoştinţele interdisciplinare.
SCOP
         Concursul interjudeţean de dezbateri educaţionale, Tinerii-mileniului al III-lea, are drept scop conştientizare de către tineri a valorilor morale prin dezbaterea argumentată şi prin înţelegerea realităţii sociale .
         OBIECTIV GENERAL
-         Abordare interdisciplinară şi transdisciplinară a problematicii propuse dezbaterii,
-         Utilizarea corectă şi adecvată a elementelor specifice argumentării în cadrul unei dezbateri.
OBIECTIVE SPECIFICE
-         Să utilizeze adecvat tehnicile de argumentare/contraargumentare;
-         Să sintetizeze date din domenii diferite pentru alcătuirea argumentării/contraargumentării;
-         Să dezvolte capacităţi elevilor de a gândi critic, de a argumenta, de raportare critică la argumente şi contraargumente în dezbatere;
-         Să formuleze discursuri publice de impact;
-         Să promoveze imaginea instituţiilor de învăţământ preuniversitar participante la concurs;
-         Să dezvolte capacitatea de a lucra în echipă;
MOŢIUNEA PROPUSĂ PENTRU FAZA JUDEŢEANĂ:
Implicarea părinţilor în educarea copiilor are un rol important.
    GRUP ŢINTĂ
         Concursul se adresează elevilor din clasele  IX-XII din toate unităţile din învăţământul preuniversitar din judeţul Dolj.
         CONDIŢII DE PATICIPARE
         Având în vedere obiectivele propuse ale proiectului şi pentru a asigura egalitatea de şanse  prin participarea unui număr cât mai mare de tineri în cadrul dezbaterilor educaţionale, trebuie îndeplinite următoarele condiţii de participare:
-         Fiecare instituţie de învăţământ preuniversitar participă la concurs cu o echipă formată din 3 elevi, care pot fi din aceeaşi clasă/an de studiu sau din clase diferite /nivel de studiu diferit.  Aceste două echipe sunt numite formal Afirmatori şi Negatori. Discursurile se desfăşoară alternativ între membrii celor două echipe, cu membrii Afirmatorilor primii. După ce fiecare vorbitor a vorbit o dată, al doilea sau primul vorbitor al fiecărei tabere prezintă un discurs de răspuns (sumativ), cu discursul Afirmatorilor primul şi cel al Negatorilor al doilea. Timpul pentru discursurile normale este de 8 minute, iar pentru discursurile de sumative de 4 minute. Fiecare echipă va fi coordonată de un profesor coordonator. În timpul discursurilor obişnuite membrii echipei adverse pot cere dreptul la intervenţii celui care susţine discursul. Nu se pot adresa intervenţii în timpul discursurilor sumative.  Modul în care este semnalată scurgerea timpului este la latitudinea gazdei.  Modul în care coechipierii îşi semnalează între ei trecerea timpului este la latitudinea lor, atâta timp cât semnalele sunt discrete şi nu îi deranjează pe ceilalţi.
-         Juriul va fi format din arbitri, care sunt invitaţi să nu ia în considerare opinia personală asupra temei puse în discuţie. In cadrul competiţiilor de dezbateri arbitrii urmăresc măsura în care participanţii reuşesc să argumenteze convingător, să organizeze prezentarea, să răspundă prompt şi analitic contra-argumentelor echipei oponente şi dacă sunt persuasivi.
ETAPELE CONCURSULUI:
1.     Promovarea concursului:
        Inspectoratul şcolar judeţean Dolj împreună cu Mitropolia Olteniei promovează concursul în toate unităţile de învăţământ şi informează elevii claselor IX-XII asupra posbilităţii de a participa la această competiţie.

2.     Înscrierea în competiţie:
         Profesorul coordonator va trimite documentaţia de concurs tuturor  unităţilor şcolare care au elevi în clasele IX-XII.
         Cadrele didactice şi elevii care doresc să participe la Concursul interjudeţean de dezbateri educaţionale, Tinerii mileniului al III-lea, completează formularul de înscriere până la termenul limită prevăzut pentru faza judeţeană de 18 martie 2016.
         3. Concursul se desfăşoară public şi are o etapă,  cea judeţeană.

         ORGANIZATORI:
Inspectoratul şcolar judeţean Dolj;
·        Mitropolia Olteniei;
·        Casa Corpului Didactic Dolj;
            COLABORATORI:
·        Fundaţia Cuvântul care Zideşte
            LOCUL DESFĂŞURĂRIICasa Bengescu, ora 10
            DATA DESFĂŞURĂRII:

         Faza judeţeană: 26 martie 2016


Simpozion internaţional 2016

Regulament de organizare şi desfăşurare al

Simpozionului internaţional şi concursului

de creaţie literară şi creaţie plastică

Rolul educaţiei religioase în formarea tinerilor într-o societatea globalizată
                                                                    
Craiova, 2016

Ediţia I
                          
Argument

              În cadrul evenimentelor realizate în contextul Anului omagial al educaţiei religioase a tineretului creştin ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul şi al tipografilor bisericeşti la împlinirea a 300 de ani de la moartea sa martirică (1716-2016), Inspecoratul Şcolar Judeţean Dolj, Mitropolia Olteniei şi Casa Corpului Didactic Dolj organizează Simpozionul internaţional intitulat  Rolul educaţiei religioase în formarea tinerilor într-o societate globalizată. Tema acestui simpozion este deopotrivă actuală pentru viaţa Bisericii, a Familiei şi a Şcolii din societatea românească de astăzi.

           Simpozionul, Rolul educaţiei religioase în formarea tinerilor într-o societate globalizată, îşi propune o analiză destul de atentă  a necesităţii cooperării dintre Familie, Şcoală şi Biserică, astfel încât educaţia religioasă primită în Familie să fie susţinută în mod complementar prin educaţia copiilor şi a tinerilor în viaţa Bisericii şi a Şcolii. Simpozionul este structurat pe trei secţiuni tematice: 1. Părinţi, copii şi educarea lor; 2. Educaţia religioasă – factor important în formarea tinerilor; 3. Evidenţierea educaţiei religioase prin parteneriate educaţionale.

         În contextul actual, al unei societăţi informaţionale excesiv, este relevantă valorificarea specificului formativ al educaţiei religioase, arătându-se rolul important pe care ea îl joacă în formarea morală a tinerilor. Importanţa fundamentală a educaţiei creştine a copiilor şi tinerilor a fost subliniată de-a lungul timpului în scrierile Sfinţilor Părinţi. Din scrierile lor se pot desprinde învăţături mereu actuale şi relevante necesare alcătuirii unei pedagogii creştine pentru secolul XXI.  Educaţia religioasă are un rol activ în modelarea personalităţii tinerilor şi în formarea şi consolidarea sistemului de valori pe care îl asigură şi îl transmite şcoala.

          Destinat cadrelor didactice şi elevilor Simpozionul, Rolul educaţiei religioase în formarea tinerilor într-o societate globalizată, îşi propune a fi un eveniment care să completeze evenimentele de amploare naţională organizate în ţară cu ocazia comemorării Anului omagial al educaţiei religioase a tineretului creştin ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul şi al tipografilor bisericeşti la împlinirea a 300 de ani de la moartea sa martirică (1716-2016 ).

SCOP        

          Activitatea didactică propusă profesorilor şi elevilor are ca scop: Evidenţierea importanţei şi  rolului educaţiei religioase în rândul tinerilor în contextul actual.

        SECŢIUNILE SIMPOZIONULUI:


SECŢIUNEA I: Părinţi, copii şi educarea lor.

                               Referate pentru profesori

                  Atelier de creaţie literară şi plastică

SECŢIUNEA II: Educaţia religioasă – factor important în formarea tinerilor.

                        Referate pentru profesori


SECŢIUNEA III: Evidenţierea educaţiei religioase prin parteneriate educaţionale.

                     Concurs de proiecte educaţionale în colaborare cu Biserica sau cu alte instituţii comunitare.      

OBIECTIV GENERAL:

            Promovarea respectului pentru valorile fundamentale religios-morale, educaţionale prin instituirea unei cooperări tot mai strânse între  Familie, Biserică şi Şcoală ca mediu educativ.

   OBIECTIVE SPECIFICE:

         - identifice specificul formativ al educţiei religioase;

         - Să evidenţieze principii morale necesare educării tinerilor; 

  - Să iniţieze şi să implementeze parteneriate educaţionale Şcoală-Biserică;

         - Să identifice responsabilităţi specifice Familiei, Bisericii şi Şcolii în educaţia copiilor şi tinerilor;

          - Să promoveze implicarea tot mai activă a elevilor în activităţi social-comunitare;  

         - Să stimuleze potenţialului creativ şi artistic al elevilor din învăţământul primar, gimnazial şi liceal;

- Să promoveze interdisciplinalitatea ca mijloc de dezvoltare şi stimulare a creativităţii elevilor prin poezii, eseuri, desene;

- Să  editeze un volum care să cuprindă creaţiile literare ale  participanţilor;

- Să organizeze o expoziţie cu lucrările plastice ale elevilor participanţi;

- Să deruleze şi să iniţieze activităţi în echipă între elevii şi cadrele didactice, din unităţile de învăţământ;

         GRUP ŢINTĂ:

pentru concurs - elevi din ciclul primar, gimnazial şi liceal;
pentru simpozion – cadre didactice din învăţământul preuniversitar.

Participanții pot alege oricare dintre temele propuse de organizatori.

            ORGANIZATORI:

 INSPECTORATUL ŞCOLAR DOLJ;
 MITROPOLIA OLTENIEI;
 CASA CORPULUI DIDACTIC DOLJ.

            COLABORATORI:
Fundaţia CUVÂNTUL CARE ZIDEŞTE;
Asociaţia VASILIADA;
Fundaţia WORLD VISION;

            LOCUL DESFĂŞURĂRIILiceul Charles Laugier, Craiova

            DATA DESFĂŞURĂRII: 9 aprilie 2016 

            PERIOADA DE ÎNSCRIERE: 26 martie- 2 aprilie 2016

        CONDIŢII DE PARTICIPARE:

Înscrierea şi trimiterea lucrărilor se va face până la data de 2 aprilie 2016.

         1.  Creaţie literară: lucrările (maxim 2 pagini) vor fi redactate în format A4, în Times New Roman, cu diacritice, Font 14, titlul Bold; autorul, coordonatorul şi instituţia la două rânduri de titlu, scrise cu 12 Bold; apoi, la două rânduri conţinutul scris cu 12, la 1,5 rânduri.

          2. Creaţie plastică : compoziţiile (desene, picturi şi colaje), vor fi realizate pe  hârtie format  A4 sau A3, respectând temele concursului. Pe verso, fiecare lucrare expediată va conţine: tema, numele şi prenumele elevului, clasa, şcoala, oraşul/judeţul, numele şi prenumele cadrului didactic îndrumător. Fiecare coordonator poate participa cu max. 4 lucrări, indiferent de secţiune.
         3.  Proiecte educaţionale: proiectele vor fi trimise în format electronic şi redactate, fiind însoţite de câteva dovezi ale implementării proiectului (fotografii sau scurte filmuleţe) sau de un raport de activitate.

         4. Lucrările ştiiţifice: redactate de către cadrele didactice se vor realiza pe suport electronic fiind însoţite de o prezentare Power Point de maxim 10 slide-uri, format A4, cu margini de 20 mm, sus, jos, stânga, dreapta, Times New Roman 12. Lucrările vor avea maxim trei pagini şi vor fi tehnoredactate cu diacritice. Comitetul ştiinţific verifică toate lucrările şi îşi rezervă dreptul de a respinge acele lucrări care nu îndeplinesc condiţiile impuse de organizatori.



IMPORTANŢA EDUCAŢIEI RELIGIOASE ÎN FORMAREA AXIOLOGICĂ A ELEVILOR

SESIUNE DE COMUNICĂRI ŞTIINŢIFICE
CRAIOVA  2015
    
ARGUMENT
            Sesiunea de comunicări ştiiţifice IMPORTANŢA EDUCAŢIEI RELIGIOASE ÎN FORMAREA AXIOLOGICĂ A ELEVILOR  îşi propune o analiză destul de atentă a modului în care sunt transmise învăţăturile moral-religioase.  În societatea românescă actuală, aflată în căutarea valorilor morale, educaţia trebuie să depăşească nivelul de transmitere a informaţiilor şi să se transforme într-un demers de formare de competenţe, priceperi, de capacităţi specifice creştinilor. În acest sens, această sesiune se comunicări urmăreşte realizarea unor schimburi de experienţă între profesori în domeniul strategiilor didactice interactive, având drept finalitate cunoaşterea diverselor şi noilor modalităţi de lucru în scopul obţinerii performanţelor şi a dezvoltării unui stil propriu de muncă şi mai ales în direcţia încurajării acţiunilor care permit asigurarea calităţii în educaţie.
            În cadrul  celor două secţiuni ale  Comunicărilor Ştiinţifice se urmărește inițierea dezbaterilor şi a schimburilor de opinii la tematica propusă identificându-se  problemele şi perspectivele pregătirii profesorului pentru a arăta importanţa valorilor moral-spirituale în educaţie. Pentru a se putea desfăşura un proces instructiv-educativ modern, formativ şi interactiv profesorul de religie ar trebui să utilizeze metode inovatoare de organizare a conţinuturilor învăţării astel încât, să se evidenţieze participarea activă a elevului la propria formare. Lucrările ştiinţifice prezentate în cadrul Sesiunii vor eficientiza axiologizarea sistemului educaţional prin contribuţia participanţilor la acest for ştiinţific.
SCOP
            Activitatea propusă cadrelor didactice de religie are ca scop: perfecţionarea cadrelor didactice prin promovarea unor modalităţi inovatoare de organizare a conţinuturilor învăţării şi prin aplicarea unor metode activ-participative în procesul instructiv-educativ.

OBIECTIV GENERAL

Formarea şi perfecţionarea din perspectivă ştiinţifică a cadrelor didactice de religie în vederea formării elevilor şi tinerilor din perspectiva valorilor creştine.

OBIECTIVE SPECIFICE
  1. Să utilizeze interdisciplinaritatea şi transdisciplinaritate ca modalități de organizare a conţinuturilor.
  2. Să aplice metode activ-participative în vederea dezvoltării competenţelor creştine la elevi.
  3. Să iniţieze şi să deruleze activităţi în echipă (transdisciplinare şi crosscurriculare)
  4. Să identifice metodele moderne eficiente pentru fiecare categorie de vârstă în concordanţă cu temele studiate.
  5. Să îşi dorească perfecţionare continuă din perspectivă ştiinţifică şi psiho-pedagogică.
  6. Să urmărească permanent în activitatea didactică îndeplinirea standardelor de calitate pentru realizarea unui învăţământ modern.
         ANALIZA DE NEVOI
         Se poate observa că în ultimii ani au apărut modificări importante ale conceptelor de bază ale didacticii şi metodicii predării Religiei, fiind necesar o analiză destul de riguroasă a modalităţilor de transmitere a cunoştinţelor moral-religioase în contextul actual. În societatea actuală, se pune accent pe cultivarea personalităţii elevului care să-l formeze ca persoană, ca membru al societăţii de aceea, sunt importante metodele active şi participative în întreaga activitate şcolară.  Pentru a se realiza un învăţământ modern se impune o pregătire iniţială şi continuă a cadrelor didactice.
            În urma inspecţiilor realizate la clase, dar şi în urma discuţiilor metodice care au avut loc în ultima perioadă, s-a constatat că este nevoie de o îmbunătăţire a modului în care sunt transmise învăţăturile morale de către profesorul de religie. În urma acestor discuţii au fost evidenţiate următoarele:        
Puncte tari:
  • cadre didactice implicate în activităţi de cercetare ştiinţifică;
  • profesori care au participat la cursuri de perfecţionare continuă din perspectivă ştiinţifică şi psiho-pedagogică;
  •  o colaborare strânsă între cadrele didactice din unităţile de învăţământ prin care se pot desfăşura activităţi transdisciplinare şi crosscuriculare;
  •  dorinţa de perfecţionare continuă în activitatea didactică a cadrelor didactice pentru îndeplinirea standardelor de calitate pentru realizarea unui învăţământ modern;   
  • diversitatea metodelor didactice moderne care pot fi aplicate în predarea conţinuturilor.
Punctele slabe:
  • abilităţi insuficiente ale unor profesori de a recepta şi aplica metodele şi tehnicile moderne de predare, învăţare şi evaluare;
  • lipsa ghidurilor sau  materialelor auxiliare care să-i ajute pe profesori în desfăşurarea activităţii didactice;
  • lipsa unor mijloace auxiliare destinate elevilor;
  • neaplicarea unor modalităţi inovatoare de organizare a conţinuturilor (interdisciplinaritatea şi transdisciplinaritate) de către profesori în demersul didactic;
  • slaba participare la cursuri de formare şi perfecţionare continuă din perspectivă ştiinţifică şi psiho-pedagogică;
    Trecând în revistă metodele de predare - învăţare specifice Religiei şi nu numai, profesorul poate alege cel puţin o metodă modernă eficientă pentru fiecare categorie de vârstă care să poată fi aplicată la contextul curricular.
                       Sesiunea de comunicări ştiinţifice se doreşte a veni in ajutorul profesorilor de religie şi nu numai, oferindu-le cadrul necesar prezentării unei lucrări în care să evidenţieze importanţa utilizării metodelor moderne de predare învăţare şi ajutându-i astfel, să-şi îmbogăţească experienţa didactică prin colaborarea cu alte cadre didactice. În cadrul referatelor ştiinţifice, profesorii vor exemplica proiectarea unei metode moderne la o lecţie dintr-o unitate de învăţare.
                Sesiunea de comunicări ştiiţifice IMPORTANŢA EDUCAŢIEI RELIGIOASE ÎN FORMAREA AXIOLOGICĂ A ELEVILOR este destinată în principal profesorilor de religie din învăţământul preuniversitar dar şi, cadrelor didactice de alte discipline evidenţiind astfel, rolul interdisciplinarităţii şi transdisciplinarităţii în organizarea activităţii didactice.
                Sesiunea de comunicări ştiiţifice IMPORTANŢA EDUCAŢIEI RELIGIOASE ÎN FORMAREA AXIOLOGICĂ A ELEVILOR  este organizată pe 2 secţiuni:
Secţiunea I
Educaţia religioasă privită interdisciplinar şi transdisciplinar în contextul curricular.

Secţiunea II
Promovarea valorilor moral-spirituale prin intermediul strategiilor moderne de predare-învăţare-evaluare.

GRUP ŢINTĂ
            Cadre didactice din învăţământul preuniversitar

                        ORGANIZATORI:
INSPECTORATUL ŞCOLAR DOLJ;
MITROPOLIA OLTENIEI;
CASA CORPLUI DIDACTIC DOLJ;

              LOCUL DESFĂŞURĂRII:  Casa Bengescu, Craiova

            DATA DESFĂŞURĂRII:  5 decembrie 2015

            PERIOADA DE ÎNSCRIERE: 14 - 28 noiembrie 2015

Condiţii de redactare:

            Lucrările ştiiţifice: redactate de către cadrele didactice se vor realiza pe suport electronic fiind însoţite de o prezentare Power Point de maxim 10 slide-uri, format A4, cu margini de 20 mm, sus, jos, stânga, dreapta, Times New Roman 12. Lucrările vor avea maxim trei pagini şi vor fi tehnoredactate cu diacritice. Comitetul ştiinţific verifică toate lucrările şi îşi rezervă dreptul de a respinge acele lucrări care nu îndeplinesc condiţiile impuse de organizatori.
Persoane de contact:

Prof. Ileana Boldisor, 
tel.: 0771.264.227
email: ile_boldisor@yahoo.com

Prof. Aida Ionescu, 
tel.: 0766.479.070
email: aida_ionescu@yahoo.com

Prof. Mihaela Ouatu, 
tel.: 0727.713.113
email:simonavulcanescu@yahoo.com