Programa școlară

Programă clasele pregătitoare, I și a II-a, aprobată prin OM 3418/19.03.2013

Programă clasele a III-a si a IV-a aprobata prin Om 5229/01.09.2008

Programă  clasele a III-a si a IV-a - aprobata prin OM 5001/02.12.2014
   Se aplică în sistemul de învățământ din anul scolar 2015-2016 (pentru clasa a III-a), respectiv din anul scolar 2016-2017 (pentru clasa a IV-a).

Programă clasele V-VIII aprobata prin Om 5097/09.09.2009

Programă clasele IX-XII aprobata prin Om 5230/01.09.2008

Programe in vigoare


PROPUNERI DE UNITĂȚI DE CONȚINUT

CARE SĂ FUNDAMENTEZE PROGRAMA ŞCOLARĂ PENTRU CLASELE A V-A – A VIII-A

– document de lucru –



Introducere


·       Elaborarea draftului de listă de conţinuturi pentru programa şcolară de gimnaziu a pornit de la principiul asigurării continuităţii demersului de proiectare curriculară pe parcursul ciclului primar şi gimnazial, prin:

-        respectarea temelor majore stabilite pentru tot învăţământul preuniversitar: clasa a V-a – Dumnezeu – Sfânta Treime: Tatăl, Creatorul lumii şi Părintele omenirii; clasa a VI-a – Dumnezeu – Sfânta Treime: Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu devenit Om, Mântuitorul lumii; clasa a VII-a – Dumnezeu – Sfânta Treime: Duhul Sfânt, Duhul Adevărului, al înţelepciunii şi al sfinţeniei; clasa a VIII-a – Dumnezeu – Sfânta Treime: viaţa şi împlinirea lumii în iubire eternă.

-        păstrarea aceloraşi domenii de conținut: Dumnezeu se face cunoscut omului; Iubirea lui Dumnezeu şi răspunsul omului; Viaţa creştinului împreună cu semenii; Mari sărbători creştine.


·       Fiecare conţinut din primul tabel sintetic propus este detaliat în tabelul al doilea, cu aspecte concrete cu rol de:

-        fundamentare a propunerilor de exemple de activităţi de învăţare ce vor constitui parte componentă a programei şcolare;

-        orientarea profesorilor de religie în abordarea conţinuturilor la clasă;

-        orientarea autorilor de manuale şcolare în detalierea conţinuturilor la nivelul manualului, prin texte de bază şi texte auxiliare sau informaţii suplimentare propuse spre studiu elevilor.


·       Programa propune abordarea unor teme (în special cele din primele două domenii de conţinut) din perspectiva istoriei biblice şi bisericeşti. Acestea nu reprezintă abordări pur teologice, ci contexte de abordări interdisciplinare religie – istorie – geografie – educaţie civică. Această perspectivă de abordare se regăseşte în programele şcolare din toate ţările europene, indiferent de confesiune. De asemenea, aceste cunoştinţe permit dezvoltarea abordărilor din perspectiva dimensiunii morale a educaţiei religioase.


·       Conţinuturile propuse în programa şcolară nu reprezintă teme de lecţii. Acestea sunt unităţi tematice, care pot fi parcurse – în funcţie de complexitate – în una sau mai multe lecţii.


·       Numărul de teme/an este echilibrat în raport cu numărul anual de ore de predare-învăţare-evaluare (1 oră/săptămână * 36 săptămâni de activitate şcolară), permiţând:

-        abordarea unor teme pe parcursul a mai multor ore, în funcţie de: complexitatea temei, nivelul clasei de elevi, particularităţi ale comunităţii;

-        abordarea de teme/ aspecte suplimentare, cu rol de adaptare a orei de religie la specificul clasei de elevi / a comunităţii.



UNITĂŢI DE CONŢINUT (teme)


Clasa a V-a
Clasa a VI-a
Clasa a VII-a
Clasa a VIII-a
Teme majore
(plan orizontal) Domenii de conţinut (plan vertical)
Dumnezeu – Sfânta Treime:
Tatăl, Creatorul lumii
şi Părintele omenirii
Dumnezeu – Sfânta Treime:
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu devenit Om,
Mântuitorul lumii
Dumnezeu – Sfânta Treime:
Duhul Sfânt, Duhul Adevărului,
al înţelepciunii şi al sfinţeniei
Dumnezeu – Sfânta Treime: viaţa şi împlinirea lumii în iubire eternă
Dumnezeu se face cunoscut omului
Dumnezeu Tatăl prezent în creaţie şi în istorie   
·       Dumnezeu și credinţa omului
·       Dumnezeu și crearea lumii
·       Dumnezeu și crearea omului
·       Adam şi Eva şi promisiunea unui Mântuitor
·       Prietenia lui Dumnezeu cu Aavram 
·       Povestea unei iertări: Iosif şi fraţii săi
·       Moise, omul care a vorbit cu Dumnezeu
·       De la regele David la Împăratul Hristos
Domnul Iisus Hristos, Dumnezeu adevărat şi Om adevărat
·       Ţara Sfântă în vremea Mântuitorului
·       Naşterea și copilăria lui Iisus Hristos
·       Începutul propovăduirii lui Iisus Hristos   
·       Iubirea Mântuitorului Iisus Hristos pentru oameni
·       Rugăciunea Tatăl nostru
·       Jertfa pe cruce şi biruirea morţii
·       Înălţarea Domnului Iisus Hristos
·       Viaţa lui Hristos în Sfânta Liturghie  
Duhul Sfânt, sfinţitorul lumii
·       Viaţa omului şi asemănarea cu Dumnezeu
·       Lucrarea Duhului Sfânt în lume
·       Pogorârea Duhului Sfânt la Cincizecime 
·       Duhul Sfânt și sfinţirea creației
·       Duhul Sfânt în viața omului
·       Darurile primite de la Dumnezeu
Sfânta Treime, modelul iubirii supreme
·       Iubirea, temeiul vieţii
·       Descoperirea Sfintei Treimi în istorie
·       Sfânta Treime în Crez
·       Sfânta Treime în viaţa Bisericii
Iubirea lui Dumnezeu şi răspunsul omului
Viața omului cu Dumnezeu
·       Decalogul: importanţa în viaţa omului
·       Răspunsul omului la chemarea lui Dumnezeu
·       Mărturisirea credinţei în Vechiul Testament
·       Talentul omului şi slujirea lui Dumnezeu 
Transformarea vieții omului prin întâlnirea cu Domnul Iisus Hristos
·       Recunoştinţa pentru binele primit
·       Mărturii despre ajutorul primit de la Dumnezeu
·       Efortul pentru schimbarea vieţii
·       Mărturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos
Biserica – viața omului în Hristos, prin Duhul Sfânt
·       Biserica – spaţiu şi comuniune a credincioşilor
·       Trăirea credinţei în primele comunităţi creştine
·       Creșterea Bisericii în istorie
·       Întemeierea și actualitatea monahismului
·       Creştinismul în lumea de astăzi
Lumina Sfintei Treimi în lume și în  viaţa omului
·       Vederea lui Dumnezeu prin lumina creației
·       Cuvântul lui Dumnezeu, lumină pentru oameni
·       Domnul Iisus Hristos, Lumina lumii
·       Lumina sufletului în învățătura  Mântuitorului
·       Icoana, chipul omului îmbrăcat în lumină
Viaţa creştinului împreună cu semenii
A trăi împreună cu ceilalţi. Modele din Vechiul Testament
·       Respectul, în lumina credinţei
·       Ataşamentul faţă de propriul popor
·       Dialogul cu semenii despre credinţa în Dumnezeu
·       Ajutorul oferit celorlalţi
A trăi împreună cu apropele. Învăţătura Mântuitorului Hristos
·       Căutarea Împărăţiei lui Dumnezeu
·       Încrederea în purtarea de grijă a lui Dumnezeu
·       Rugăciunea, izvor de putere a vieţii creştine
·       Milostenia, manifestare a iubirii faţă de semeni
·       Iertarea, semn al bunătăţii sufleteşti
Roade ale Duhului Sfânt în viața creștinului
·       Căutarea, aflarea și mărturisirea adevărului
·       Manifestarea bucuriei în viaţa omului
·       Frumosul în viaţa omului 
·       Prietenia şi iubirea, valori pentru viaţă
Valori creştine în viaţa omului
·       Viaţa omului în lumina credinţei
·       Opţiune și responsabilitate în viaţă
·       Optimismul şi viaţa creştină
·       Efortul personal și conlucrarea cu Dumnezeu
·       Stăruința în împlinirea personală
·       Probleme ale lumii contemporane şi atitudinea creştinilor
Mari sărbători creştine
Sărbătorile în viaţa omului
·       Sărbătoarea, timp sfânt şi bucurie a vieţii
·       Sărbătorile familiei
·       Sărbători religioase şi sărbători civile legale de iarnă
·       Sărbători religioase şi sărbători civile legale de primăvară
Tradiţii diverse la marile sărbători
·       Tradiţii de Crăciun
·       Tradiţii de Paşti
·       Tradiții de Cincizecime
·       Pelerinajul cu ocazia marilor sărbători creștine
Icoana marilor sărbători creştine
·       Icoana în viaţa creştinului 
·       Icoana Naşterii şi icoana Botezului Domnului
·       Icoana Învierii şi icoana Înălţării Domnului
·       Icoana Pogorârii Duhului Sfânt
Cântări specifice marilor sărbători creştine
·       Muzica religioasă, cântarea liturgică şi lauda adusă lui Dumnezeu
·       Troparul Naşterii şi troparul Botezului Domnului
·       Troparul Învierii şi troparul Înălţării Domnului
·       Troparul Pogorârii Duhului Sfânt
Nr. teme/an
20 teme
21 teme
19 teme
19 teme




UNITĂŢI DE CONŢINUT (detalierea temelor)




Clasa a V-a
Clasa a VI-a
Clasa a VII-a
Clasa a VIII-a
Dumnezeu – Sfânta Treime:
Tatăl, Creatorul lumii
şi Părintele omenirii
Dumnezeu – Sfânta Treime:
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu devenit Om,
Mântuitorul lumii
Dumnezeu – Sfânta Treime:
Duhul Sfânt, Duh al Adevărului,
al înţelepciunii şi al sfinţeniei
Dumnezeu – Sfânta Treime: viaţa şi împlinirea lumii în iubire eternă
Dumnezeu se face cunoscut omului
Dumnezeu Tatăl prezent în creaţie şi în istorie    
·       Dumnezeu și credinţa omului (ce este credinţa; universalitatea credinţei în timp şi spaţiu; despre religiile monoteiste şi religiile politeiste; relatările Bibliei despre Dumnezeu)
·       Dumnezeu și crearea lumii (Dumnezeu este Părintele omenirii; crearea îngerilor şi rolul lor în viaţa omului; crearea lumii văzute; diversitatea şi frumuseţea acesteia; cunoaşterea lui Dumnezeu din creaţia Lui)
·       Dumnezeu și crearea omului (crearea omului; ce înseamnă chipul lui Dumnezeu în om; scopul creării omului; responsabilitatea omului faţă de creaţie)
·       Adam și Eva şi promisiunea unui Mântuitor (legătura omului cu Dumnezeu înainte şi după căderea în păcatul strămoşesc; promisiunea venirii Mântuitorului; urmaşii lui Adam şi ai Evei)
·       Prietenia lui Dumnezeu cu Aavram (credinţa lui Avram în Dumnezeu; alegerea şi chemarea lui Avram; legământul lui Dumnezeu cu Avraam; nevoia formării poporului ales)
·       Exemplul unei iertări: Iosif şi fraţii săi (urmaşii lui Avraam; strămutarea în Egipt a poporului ales; de la vânzare la răscumpărare; despre nevoia iertării)
·       Moise, omul care a vorbit cu Dumnezeu (eliberarea din robia egipteană; primirea Decalogului)
·       De la regele David la Împăratul Hristos (ce este un proroc; rolul prorocilor în viaţa poporului ales şi a altor popoarelor necreştine; despre regele David; exemple de proroci şi prorocii în pictura bisericească)
Domnul Iisus Hristos, Dumnezeu adevărat şi Om adevărat
·       Ţara Sfântă în vremea Mântuitorului Hristos (aspecte geografice şi istorice; aspecte generale referitoare la viaţa religioasă, politică, socială şi familială a evreilor; ocupaţii de bază)
·       Naşterea și copilăria lui Iisus Hristos (sensul expresiei „plinirea Legii și a prorocilor”; naşterea şi copilăria lui Iisus Hristos; Sfânta Fecioară Maria – Născătoarea de Dumnezeu)
·       Începutul propovăduirii lui Iisus Hristos  (arătarea lui Hristos în lume; Sfântul Ioan Botezătorul; botezul Domnului; alegerea Apostolilor; Împărăţia lui Dumnezeu, prin pilde, prin învăţături, prin minuni)
·       Iubirea Mântuitorului Iisus Hristos pentru oameni (marea poruncă a iubirii; iubirea semenilor și a vrăjmaşilor; exemple de minuni făcute din iubire faţă de oameni)
·       Rugăciunea Tatăl nostru(Dumnezeu ca Părinte iubitor al omenirii; apelativul „Tată” prin care creștinii, ca fii spirituali, se adresează lui Dumnezeu; explicarea şi importanţa rugăciunii; contexte de rostire)
·       Jertfa pe cruce şi biruirea morţii (Pătimirile, moartea şi Învierea Domnului; deschiderea raiului pentru toţi oamenii)
·       Înălţarea Domnului Iisus Hristos (înălţarea Domnului la Cer şi trimiterea Duhului Sfânt; rolul apostolilor şi al urmaşilor acestora)
·       Viaţa lui Hristos în Sfânta Liturghie (Iisus Hristos în mijlocul oamenilor; Sfânta Liturghie ca memorial al vieţii Mântuitorului; împărtăşirea cu Hristos prin cuvânt şi Euharistie)
Duhul Sfânt, sfinţitorul lumii
·       Viaţa omului şi asemănarea cu Dumnezeu (viaţa omului pe pământ şi viaţa veşnică; nevoia omului de creştere spirituală;  scopurile omului în viaţă şi idealul creştin)
·       Lucrarea Duhului Sfânt în lume (cine este Duhul Sfânt; unirea cu Hristos, prin Duhul Sfânt; puterea sfinţitoare, dătătoare de viaţă şi unificatoare a Duhului Sfânt; împărtăşirea harului divin către oameni; rugăciunea Împărate ceresc)
·       Pogorârea Duhului Sfânt la Cincizecime (scopul trimiterii Duhului Sfânt în lume; despre evenimentul Pogorârii Duhului Sfânt peste Apostoli; curajul mărturisirii lui Hristos; comunitatea celor botezaţi –  Biserica)  
·       Duhul Sfânt și sfinţirea creației (Duhul Sfânt în viaţa Bisericii; Duhul Sfânt și creșterea duhovnicească a omului; sfinţirea omului, a obiectelor de cult şi a naturii înconjurătoare);
·       Duhul Sfânt în viața omului (Harul Duhului Sfânt; prezentare generală a  rolului şi a semnificaţiei Sfintelor Taine;  roadele primirii Sfintelor Taine în viața omului; exemple din vieţile sfinţilor)
·       Darurile primite de la Dumnezeu (pilda talanţilor; ce sunt darurile de la Dumnezeu; darurile primite – responsabilitate pentru sine şi pentru ceilalţi)
Sfânta Treime, modelul iubirii supreme
·       Iubirea, temeiul vieţii (Dumnezeu este iubire; caracterul  personal şi întreit al lui Dumnezeu; crearea, mântuirea şi sfinţirea lumii din iubire; Pilda întoarcerii fiului risipitor)
·       Descoperirea Sfintei Treimi în istorie (ce înseamnă descoperirea lui Dumnezeu; cum se revelează Dumnezeu în Vechiul Testament și în Noul Testament; prefigurări în alte religii)
·       Sfânta Treime în Crez (despre Crez; învăţături despre Persoanele Sfintei Treimi desprinse din Crez; analogii ale Sfintei Treimi cu elemente din creaţie)
·       Sfânta Treime în viața Bisericii (Sfânta Treime şi slujbele Bisericii; rugăciuni şi cântări închinate Sfintei Treimi; semnificaţiile crucii; icoana Sfintei Treimi în biserică)
Iubirea lui Dumnezeu şi răspunsul omului
Viața omului cu Dumnezeu
·       Decalogul: importanţa lui în viaţa omului (explicarea Decalogului ca dar al iubirii lui Dumnezeu; actualitatea Decalogului; porunci şi legi – aspecte generale; rolul legilor în diferite contexte de viaţă socială)
·       Răspunsul omului la chemarea lui Dumnezeu (ce înseamnă chemarea lui Dumnezeu; slujiri comune şi slujiri speciale; exemple de personaje biblice care au răspuns la chemarea lui Dumnezeu: Noe, Avram, Moise, David; despre vocaţie)   
·       Mărturisirea credinţei în Vechiul Testament (rugăciunea, postul, jertfele: semnificaţia şi importanţa în Vechiul Testament şi în prezent; exemple din Vechiul Testament: Abel, Ilie, Daniel, Estera etc.)
·       Talentul omului şi slujirea lui Dumnezeu  (ce este talentul; exemple de valorizare a talentului de către persoane biblice – construirea şi reconstruirea templului din Ierusalim / scrierea de cărţi sfinte / intonarea de imne de laudă lui Dumnezeu / fragmente din psalmii lui David în slujbele bisericeşti / pildele lui Solomon;  vocaţia pentru anumite profesii; contexte și modalităţi de valorizare a talentului personal)
Transformarea vieții omului prin întâlnirea cu Domnul Iisus Hristos
·       Recunoştinţa pentru binele primit (exemple biblice – mulţumirea adusă de leprosul vindecat; starea de sănătate şi starea de boală; afectarea vieţii proprii şi a semenilor prin starea de boală; alte contexte de recunoştinţă)
·       Mărturii despre ajutorul primit de la Dumnezeu (exemple biblice – vindecarea orbului din naştere / vindecarea celor doi orbi / înmulţirea pâinilor; ajutorul primit în diferite situaţii ale vieţii; importanţa vestirii ajutorului primit)
·       Efortul pentru schimbarea vieţii (exemple biblice – Sfântul Apostol Pavel / Sfântul Apostol Matei / Zaheu; rolul rugăciunii şi al spovedaniei; importanţa autocunoaşterii şi nevoia de îndrumare duhovnicească)
·       Mărturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos (mărturisirile Tatălui despre dumnezeirea lui Hristos; mărturisirile lui Hristos despre propria dumnezeire; Schimbarea la Faţă, Învierea; dumnezeirea lui Hristos și minunile – exemple biblice: potolirea furtunii pe mare /  învierea lui Lazăr / vestirea Învierii de către femeile mironosiţe, apostoli / mărturisirea lui Petru şi cea a lui Toma, înainte şi după Înviere
Biserica – viața omului în Hristos, prin Duhul Sfânt
·       Biserica – spaţiu şi comuniune a credincioşilor (semnificaţii ale termenului Biserică; creştinul ca membru al Bisericii; daruri și responsabilităţile lui în Biserică; parohia – familia de la biserică; familia – mica biserică)
·       Trăirea credinţei în primele comunităţi creştine (ce este creştinismul; modalităţi de trăire a credinţei în cadrul primelor comunităţi creştine: respectarea duminicii, rugăciunea în comun, frângerea pâinii, punerea în comun a bunurilor, slujirea semenilor; depăşirea dificultăţilor cu ajutorul Duhului Sfânt)
·       Creșterea Bisericii în istorie (Pilda grăuntelui; martirii – sămânța creștinismului; Sf. Ștefan, actele martirice; răspândirea creştinismului; primirea libertăţii în timpul Sfântului Constantin cel Mare; Sfântul Apostol Andrei şi creştinismul românesc)
·       Întemeierea și actualitatea monahismului (ce este monahismul; apariţia şi dezvoltarea monahismului; rolul monahilor şi al mănăstirilor în viaţa Bisericii; Orient și Occident – exemple din trecut şi din zilele noastre, din spațiul românesc și din alte contexte)
·       Creştinismul în lumea de astăzi (continuitatea și mărturisirea creștinismului; vocația dialogului creștin în spațiul socio-cultural; confesiuni creştine în lume şi în România; creștinismul și alte religii ale lumii)
Lumina Sfintei Treimi în lume și în viaţa omului
·       Vederea lui Dumnezeu prin lumina creației (Dumnezeu este Lumină; lumina creată; omul spiritual, chip al Luminii; a privi lumea prin ochii lui Dumnezeu)
·       Cuvântul lui Dumnezeu, lumină pentru oameni (inspiraţia Scripturii; actualitatea mesajului biblic; ascultarea şi împlinirea cuvântului lui Dumnezeu; Pilda semănătorului)
·       Domnul Iisus Hristos, Lumina lumii (Domnul Iisus Hristos, Lumina lumii; Schimbarea la faţă a Domnului; sfinţii – oameni în haină de lumină)
·       Lumina sufletului în învățătura Mântuitorului (Predica de pe munte; Pilda nunţii fiului de Împărat; Pilda celor zece fecioare)
·       Icoana, chipul omului îmbrăcat în lumină (imagine și icoană;  chipul luminos al omului în icoană; semnificația aureolei)
.
Viaţa creştinului împreună cu semenii
A trăi împreună cu ceilalţi. Modele din Vechiul Testament
·       Respectul, în lumina credinţei (ce este respectul; respectul față de sine și față de semeni; manifestarea respectului în diferite contexte – familie, prietenie etc.; exemple biblice: Moise şi sora lui, Miriam, David şi prietenul său, Ionatan, Ruth şi soacra ei, Noemi, Daniel şi prietenii lui etc.)
·       Ataşamentul faţă de propriul popor (ce este poporul; rolul conducătorilor; exemple de conducători ai poporului ales; modalităţi de manifestare a iubirii faţă de propriul popor)
·       Dialogul cu semenii despre credinţa în Dumnezeu (importanţa dialogului despre Dumnezeu; contexte de dialog despre credinţă; posibile dificultăţi în dialogul pe teme de credinţă; exemple de persoane biblice care au vorbit semenilor despre Dumnezeu: Iona, Ilie, slujnica lui Neeman Sirianul, Iov etc.)
·       Ajutorul oferit celorlalţi (persoane care au nevoie de ajutor; modalităţi de ajutorare a altora; exemple biblice de ajutorare a celor săraci şi asupriţi: Iosif, Moise, Ilie, Elisei etc.)
A trăi împreună cu aproapele. Învăţătura Mântuitorului
·       Căutarea Împărăţiei lui Dumnezeu (Împăratul Hristos și împărații lumii; Duhul lui Dumnezeu și duhul lumii; pilde despre Împărăţia lui Dumnezeu; cum, unde, când și cu cine căutăm Împărăţia lui Dumnezeu)
·       Încrederea în purtarea de grijă a lui Dumnezeu (ce este pronia divină; exemple biblice: fragmente din Predica de pe munte; minunea înmulţirii pâinilor şi peştilor; modalităţi de manifestare a proniei divine în viaţa omului)
·       Rugăciunea, putere a vieţii creştine (rolul rugăciunii și al postului în viaţa unui creştin; exemple de rugăciuni pentru sine și pentru semeni; pilde despre puterea rugăciunii – Pilda vameșului și a fariseului etc.)
·       Milostenia, manifestare a iubirii faţă de semeni (semnificaţie, rol, modalităţi de împlinire; pilde biblice – Pilda Samarineanului milostiv etc.; exemple de fapte de milostenie din viaţa cotidiană)
·       Iertarea, semn al bunătăţii sufleteşti (rolul împăcării şi al iertării în relaţiile cu Dumnezeu, cu sine și cu semenii; cuvintele Mântuitorului despre iertare; pilde biblice – Pilda celor doi datornici etc.; exemple din viaţa cotidiană)
Roade ale Duhului Sfânt în viața creștinului
·       Căutarea, aflarea și mărturisirea adevărului (importanţa adevărului în viaţa omului; religia şi întrebările existenţiale ale omului; relaţia dintre ştiinţă şi religie; adevărul şi contrafacerile acestuia: minciuna, eroarea, falsitatea, minuni şi false minuni, valorizarea/ desconsiderarea semenilor)
·       Manifestarea bucuriei în viaţa omului (ce este bucuria; Fericirile – trepte spre bucuria veşnică; porunca bucuriei dată după Înviere; momente şi contexte de bucurie – bucuria pentru valori spirituale şi materiale, bucuria întâlnirii cu semenii, bucuria pentru împlinirile proprii şi ale semenilor; bucurie şi tristeţe; bucuria iertării)
·       Frumosul în viaţa omului  (ce este frumosul/frumuseţea; frumuseţea omului; frumuseţea în artă şi kitsch-ul; înfrumuseţarea vieţii, a locuinţei, a clasei, a hainelor, a comportamanetului)
·       Prietenia şi iubirea, valori pentru viaţă (ce este prietenia; ce este dragostea; Imnul iubirii (I Corinteni 13); relaţia dintre iubire şi prietenie; despre iubirea dintre tineri; curăţia iubirii; despre căsătorie; modele de familii creştine)
Valori creştine în viaţa omului
·       Viaţa omului în lumina credinţei (consecvența în viaţa religioasă; trăirea credinței în viața cotidiană; lumina virtuţilor -  exemple din viețile sfinților)
·       Libertate și responsabilitate în viaţă (deciziile în viaţă; nevoia de argumentare și asumare a propriilor decizii; contexte şi criterii de alegere a valorilor, a prietenilor, a profesiei)
·       Optimismul şi viaţa creştină (ce este optimismul; optimismul în textele biblice; modele de optimism; legătura dintre optimism şi credinţă, nădejde şi dragoste; optimism și temeri în viaţa tinerilor)
·       Efortul personal și conlucrarea cu Dumnezeu (ce este efortul; Dumnezeu – partener în efortul omului; rolul efortului în viaţa omului/ a societăţii; relaţia dintre motivație și efort; contexte de efort; efortul de a învăţa; respectul pentru muncă)
·       Stăruința în împlinirea personală (ce este stăruința; adolescenţa şi devenirea spirituală; contexte şi scopuri ale stăruinței; preocupările pentru valorile materiale şi spirituale; perseverenţa în învăţare)
·       Probleme ale lumii contemporane şi atitudinea creştinilor (provocări şi probleme ale societăţii actuale; cauze şi efecte ale acestora; implicarea creștinilor în prevenirea, diminuarea și rezolvarea conflictelor)
Mari sărbători creştine
Sărbătorile în viaţa omului
·       Sărbătoarea, timp sfânt şi bucurie a vieţii (ce este sărbătoarea; asemănări şi deosebiri între sărbătorile religioase şi cele civile legale; pregătirea pentru sărbătoare; modalităţi de cinstire a sărbătorilor; cinstirea duminicii)
·       Sărbătorile familiei (evenimente importante în viaţa unei familii; ziua de naştere; onomastica; semnificaţia religioasă / civilă legală a numelui personal; ziua familiei creştine; tradiţii locale referitoare la sfântul ocrotitor al familiei, la întâlniri la diferite răstimpuri sau sărbători)
·       Sărbători religioase şi sărbători laice de iarnă (Sărbătoarea Sfântul Apostol Andrei şi Ziua Naţională a României; Naşterea Domnului şi Anul Nou; semnificaţie, importanţă şi rol, modalităţi de sărbătorire)
·       Sărbători religioase şi sărbători civile legale de primăvară (sărbători religioase de primăvară: Florii, Paşti şi Rusalii; sărbători civile legale: Ziua femeii, Ziua copilului; denumiri, semnificaţie, importanţă şi rol, modalităţi de sărbătorire), sărbători populare: Mărţişorul
Tradiţii diverse la marile sărbători
·       Tradiţii de Crăciun (denumiri ale sărbătorii Naşterii Domnului în diferite ţări; tradiţii religioase şi tradiţii populare în diferite ţări / în diferite comunităţi)
·       Tradiţii de Paşti (Învierea Domnului, cea mai importantă sărbătoare creştină; asemănări şi deosebiri privind sărbătorirea Învierii Domnului în diferite ţări / în diferite comunităţi; tradiţii legate de sărbătorirea Paştilor la evrei şi la creştini)
·       Tradiţii de Cincizecime (tradiţii religioase şi civile legale la nivelul comunităţii)
·       Pelerinajul cu ocazia marilor sărbători creştine (despre pelerinaj; locuri importante de pelerinaj; specificul pelerinajului în Ţara Sfântă)
Icoana marilor sărbători creştine
·       Icoana în viaţa creştinului (ce este icoana; despre primele icoane; tipuri de icoane; asemănări şi deosebiri între o icoană şi un tablou religios; rolul icoanei în viaţa creştinilor; contexte de utilizare a icoanei)
·       Icoana Naşterii şi icoana Botezului Domnului (identificarea aspectelor biblice reprezentate în icoane; locul acestora în iconografia bisericii; aspecte estetice specifice)
·       Icoana Învierii şi icoana Înălţării Domnului (identificarea aspectelor biblice reprezentate în icoane; cinstirea în biserică a icoanei Învierii; particularităţi iconografice)
·       Icoana Pogorârii Duhului Sfânt (identificarea aspectelor biblice reprezentate în icoane; modalităţi de reprezentare a Duhului Sfânt în iconografie)
Cântări specifice marilor sărbători creştine
·       Muzica religioasă, cântarea liturgică şi lauda adusă lui Dumnezeu (rolul muzicii în viaţa omului; asemănări şi deosebiri între muzica laică, muzica religioasă şi cântarea liturgică; lauda adusă lui Dumnezeu prin muzica bisericească; semnificaţia unui tropar; exemple de sfinţi melozi)
·       Troparul Naşterii şi troparul Botezului Domnului (simboluri şi semnificaţii în textul troparelor; semnificaţii ale luminii în troparele Naşterii şi a Botezului Domnului; când, unde, cât se cântă; aspecte muzicale specifice)
·       Troparul Învierii şi troparul Înălţării Domnului (simboluri şi semnificaţii în textul troparelor;:  despre viaţă, moarte, înviere, viaţa veşnică, credinţa în dumnezeirea Domnului Iisus Hristos; când, unde, cât se cântă)
·       Troparul Pogorârii Duhului Sfânt (despre evenimentul Pogorârii Duhului Sfânt; textul troparului; despre înţelepciune ca rod al Duhului Sfânt; despre misiunea apostolilor ca „pescari de oameni”)