Cercuri pedagogice

ARGUMENT
Motto:
 „Trebuie să devenim schimbarea pe care dorim so vedem.”
 Mahatma Gandhi
Activitățile metodicostiințifice şi psihopedagogice realizate prin intermediul cercurilor pedagogice reunesc profesorii de religie care predau la ciclurile primar, gimnazial şi liceal la nivelul judeţului Dolj.
 Pilonul numit calitate este unul fundamental în desfăşurarea cercurilor pedagogice, atunci când acestea au o tematică adecvată, un conținut interesant,  iar demersurile didactice urmăresc optimizarea actului de predareînvățareevaluare. O finalitate a cercurilor pedagogice o reprezintă  transformarea corpului didactic al disciplinei Religie întro elită  profesională.
În cadrul cercurilor dorim să se desfăşoare activități eficiente, de promovare a inovației şi creativității, de evidențiere a performanțelor şcolare ale elevilor  şi a prestației didactice de calitate. Cercurile pedagogice constituie foruri de evaluare critică  şi constructivă  a conținuturilor şi modurilor de organizare a procesului educațional, a metodelor de predareînvățare, de lansare a unor proiecte educaționale cu impact la nivel zonal şi județean, de comunicare şi valorificare a concluziilor cercetării pedagogice. În cadrul cercurilor pedagogice trebuie să se desfăşoare cercetarea pedagogică  adevărată, ceea ce presupune afirmarea unei concepții pedagogice care stă  sub imperiul creativității, deschiderii, varietății şi flexibilității strategice şi acționale. La activitățile de cerc pedagogic cadrele didactice au prilejul săşi valorifice propria experiență  printrun schimb real de idei  şi practici didactice; numai împărtăşind experiența, bunele practici, vor contribui la dimensiunea europeană a educației.
Pentru anul  şcolar 2015 2016 planificarea activităților în cadrul cercurilor pedagogice sa realizat  ținând cont de nevoile de perfecționare ale cadrelor didactice din județul Dolj. Au fost propuse forme variate  şi eficiente de activitate: dezbateri, referate, activități demonstrative, analize de conținut, ateliere de lucru, activități interactive în grup, de dezvoltare a experiențelor valoroase  şi crearea de noi modele teoretice  şi practice, cercetări constatativ    ameliorative etc, ce vor constitui modalități prioritare de creştere a calității activității cadrelor didactice, în scopul obținerii unor performanțe observabile şi măsurabile în activitățile cu elevii la disciplina Religie.



Nr.crt.
Tema cercului / Ciclul
Locul desfăşurării
Data
Forme de realizare

SEMESTRUL I
1.
Consfătuirea profesorilor de religie
Liceul ”Charles Laugier” Craiova – ora 10,00
19.09.2015

2.
Interdisciplinaritate şi transdisciplinaritate: perspective teoretice şi metodice / Ciclul liceal
C.N. „Fraţii Buzeşti”, Craiova
31.X.2015
ora 10
1. Lecție demonstrativă bazată pe metode de învățare prin explorarea directă/indirectă a realității și metode de tip activ - participativ Ateliere de lucru pe grupe
2. Realizarea analizei comparative: Metode de explorare și acționale vs. Metode expozitive și interogative (avantaje, dezavantaje, frecvența utilizării, resurse etc.).
3. Proiectarea scenariului pentru o metodă didactică adecvată unei teme la alegere
4.  Schimb de bune practici: - Proiecte de lectii
5. Referat: ABORDAREA INTERDISCIPLINARĂ A RELIGIEI ÎN CONCORDANŢĂ CU CERINŢELE ÎNVĂŢĂMÂNTULUI MODERN – Prof. Danciu Ana
2.
Formarea şi dezvoltarea competenţelor profesorilor de religie pentru realizarea unui învăţământ de calitate / Ciclul gimnazial
Şcoala Gimnazială „ Gheorghe Ţiţeica”, Craiova
7.XI.2015
ora 9
1. Ateliere de lucru pe grupe
2. Propuneri de activităţi de învăţare prin care se formează şi dezvoltă competenţe specifice la disciplina religie
3. Abordarea practică a activităţilor care conduc la formarea de competenţe atitudinale.
4. Referat:CLASIC VERSUS MODERN IN ABORDAREA ORELOR DE RELIGIE – Prof. Gheorghe Cornelia

SEMESTRUL al II lea
3.
Particularităţi ale procesului de predare – învăţare în cadrul disciplinei Religie / Ciclul liceal
Colegiul „Ştefan Odobleja”, Craiova
20.II.2016
ora 10
1. Activități demonstrative, ateliere de lucru (analiza metodologiilor, a programelor, profilul profesorului), referate, chestionare, dezbateri, exemple de bunăpractică etc.
2. Schimb de bune practici: - Proiecte de lectii
4.
Autoevaluarea şi autoinstruirea, condiţii pentru dezvoltarea personală a cadrelor didactice / Ciclul gimnazial
Şcoala Gimnazială „Traian”, Craiova
27.II.2016
ora 10
1. Activități demonstrative
2. Ateliere de lucru (metode  şi instrumente de evaluare eficientă, personalitatea evaluatorului, aşteptările evaluatorului, erori în aprecierea conduitei etc), prezentarea de referate, discuții
5.
Cerc de evaluare
Excursie – Măn. Horezu, jud. Vâlcea
7.V.2016


Notă:  În cadrul activităţilor de cerc se va realiza mapa cu următorul conţinut:
- lista participanţilor cu semnăturile;
- procesul- verbal în care să fie menţionate propunerile concrete ale colegilor;
- materialele prezentate în cadrul activităţilor (referate, prezentări de carte, informări bibliografice, eventual proiecte didactice, scrisori metodice)


Analiza SWOT
Puncte tari:
Puncte slabe:
        Nevoia de consiliere, îndrumare, suport şi încurajare
        Nevoia de a primi feed - back/confirmare din partea beneficiarilor de educaţie
        Necesitatea sprijinului din partea părinţilor şi colegilor;
        Interesul pentru învăţământul modern şi de calitate;
        Dorinţa de a participa la activităţile extraşcolare iniţiate de şcoala unde îşi desfăşoară activitatea;
        Profesor dornic de performanţă.
        Lipsa sprijinului material (mijloace şi echipamente) şi teoretic (ghiduri metodologice, fişe de lucru adaptate situaţiilor concrete din unităţile şcolare)
        Dificultăţi în alcătuirea documentelor şcolare (planificărilor anuale, proiectarea pe unităţi de învăţare şi cele pentru fiecare activitate etc.)
        Dozarea necorespunzătoare a timpului didactic;
        Reţinere pentru aplicarea strategiilor interactive, pentru activităţile pe grupe şi pentru exploatarea modalităţilor de cooperare între copii;
        Utilizarea limitată a metodelor alternative de evaluare (referate, portofolii, proiecte, lecţii-spectacol, excursii, editarea de reviste şcolare etc.);
        Utilizarea limitată a mijloacelor moderne de comunicaţie şi de procesare a informaţiei
        Relaţii mai puţin eficiente cu copiii, cu familiile lor, cu colegii, dificultăţi în realizarea comunicării cu aceştia;
        Competenţe reduse în ceea ce priveşte realizarea proiectelor de parteneriat;
        Necesitatea aplicării standardelor privind învăţarea şi evaluarea copiilor.
Oportunităţi:
Ameninţări:
        Existenţa unor cadre didactice cu spirit de iniţiativă;
        Curriculum la decizia şcolii
Oferta cursurilor de perfecţionare/ formare- suport teoretic pentru formarea continuă
        Siguranţa în cariera didactică
        Regulamente de funcţionare şi organizare neclare, instabile, insuficiente
        Neimplicarea părinţilor şi a comunităţii locale în activităţile şcolare şi extraşcolare
        Asigurarea resurselor financiare

şi dezvoltarea personală;
necesare organizării activităţilor
• Facilitarea accesului la informaţie
educaţionale
prin intermediul IT.
• Situaţia financiară precară a părinţilor.

Dezvoltarea profesională a profesorului, prin îmbunătăţirea cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor metodologice, pentru a atinge standardele profesionale ale cadrului didactic model.
        O1 - să cunoască programa şcolară, precum şi nivelele de competenţă care trebuie atinse la sfârşitul fiecărei unităţi de învăţare;
        O2 - să dobândească abilităţi de a întocmi documentele şcolare (planificarea calendaristică şi pe unităţi de învăţare, proiecte de lecţii, proiecte educaţionale de parteneriat, fişe de evaluare, sprijinirea şi monitorizarea fiecărui copil, portofoliul etc.) şi controlul asupra comportamentului copiilor, prin explorarea de strategii noi, prin aplicarea regulamentului scolar;
       O3 - să poată identifica şi sprijini grupurile de copii cu dificultăţi la învăţătură şi cu performanţe şcolare, apelând la sprijinul psihologului şcolar (din unitate, CJRAE sau cabinet particular);
       O4 - să poată comunica eficient cu copiii, colegii, cu părinţii copiilor informându-i verbal şi în scris de câte ori este cazul;
       O5 - să demonstreze responsabilitate în ceea ce priveşte calitatea pregătirii profesionale.
RESURSE IMPLICATE:
Umane :
-      Inspectorul de specialitate, prof. metodist, directorul unităţii, şeful comisiei metodice, psihologul şcolar, prof. de informatică etc.
        Copiii şi părinţii acestora
Informaţionale :
Materiale:
-   Fişa de evidenţă a activităţilor şi preocupărilor extraşcolare
-   Fişa de evidenţă a activităţilor de dezvoltare profesională
Temporale: un an şcolar
Rezultate aşteptate:
-                     Satisfacerea nevoilor de asistenţă ale profesorilor: managementul clasei ca mediu de învăţare, managementul timpului, proiectarea şi organizarea lecţiilor, a conţinuturilor, evaluarea achiziţiilor elevilor, aplicarea standardelor privind învăţarea şi evaluarea copiilor, adaptarea la mediul de învăţare, etc.
Portofoliul profesorului:
-         Raportul specific fiecărei activităţi- analiza punctelor tari şi a celor slabe ale activităţii, propuneri de eficientizare ale acestora
-          Rezultate concrete din timpul activităţilor desfăşurate
-          Fişe de evaluare
-         Observaţii făcute asupra impactului pe care l-au avut activităţile asupra profesorului;
-         Fişe de evaluare
-         Chestionare
La sfârşitul anului şcolar să se evidenţieze dezvoltarea profesională a profesorului, bazată pe competenţele profesiei didactice.

Posibilitatea continuării activităţilor şi în anul următor.